15 veckor

I dag är Sunny 15 veckor gammal. Det är fullt ös hela tiden, nästan så hon glömmer bort att äta. I går fick hon först kycklinghjärta på dagen och på kvällen fick hon köttfärs, det var mums! Något hon inte vill tumma på i alla fall är att få blötfoder på morgonen. Den av oss som stiger upp först på morgonen brukar ge henne det och det hörs om hon är övervänt. Hon blir väldigt tjatig på oss om vi inte ställer fram det i tid.


Nu väger Sunny 2046 gram, har ökat med 40 gram på tre dagar. Hon blir smidigare och smidigare för varje dag. Sunny har inte lyckats hoppa upp till diskbänken än men det är nog bara en tidsfråga. Det är väl lite för högt och lite för långt från köksbordet än så länge. Ett bus hon börjat med är att klösa tapet. Jag sprayade med en flaska, "Låt bli", det funkade med vår förra katt men inte med den här lilla damen. Hon är som värst i arbetsrummet. Där har vi en skada sedan tidigare på tapeten så den lockar extra mycket. Vi har tänkt tapetsera om där till våren men jag vet inte om vi får avvakta ett tag. Det skulle inte vara så roligt om hon går lös på en ny tapet.

Sunny fick prova den nya selen i går men den jag köpte var för stor. Det är en "One size", jag får åka tillbaka till djuraffären och se om de har någon liten, "Kitten". Jag såg ingen sådan så jag tänkte att det skulle kanske passa ändå. Hon tyckte inte om selen alls av förklarliga skäl så jag lade undan den till dess hon blivit större. Vi har mycket snö på tomten men inget på infarten. Där är det mest is och Sunny kan nog bli lite lik "Bambi" skulle jag tro om hon ska ut och gå där. Det känns inte som att det är speciellt bråttom att gå ut, hon har inte visat det minsta intresse för det hittills. Däremot sitter hon ofta och spanar i fönstren. Det blir en himla fart på henne när hon hör en traktor, skoter eller annat som låter högt. Då åker hon upp på fönsterbrädan som en pil. Jag tror vi avvaktar att ta ut henne till dess att hon blivit kastrerad. Det finns några andra katter här ute på kvarteret så jag tror det blir lugnast för henne så.

Nätterna har varit lugna för det mesta men i natt har det varit lek och bus i vår säng. Jag gav upp kl 06:20 så det blir nog en tidig kväll. Oavsett hur mycket hon busar och hittar på dumheter är det svårt att bli arg på henne. Hon tittar på mig och ser så där bedårande söt ut, ungefär som Mästerkatten i Shrek-filmerna.


Kommentarer
Postat av: Gunilla, S*Deltas

Kul höra att hon fortsätter växa bra men mindre kul att hon börjat strimla tapeter.... :( Ett knep kan ju vara att ni skaffar fler klösbrädor åt henne. Förutom klätterträd brukar vi även ha flera små klösbrädor (köpt på ex ICA) lite här o där.



Det gäller att vara konsekvent och framför allt ta de små liven på bar gärning när man ska säga till. Fortsätt med det, för hon vet mkt väl att det inte är tillåtet. Ett annat bra sätt är att ju börja göra något annat med henne, kasta iväg någon leksak etc så hon blir distraherad.



Hälsa familjen o pussa busfröken Sunny! kram

2012-03-04 @ 20:37:27
URL: http://www.deltaskatter.nu
Postat av: Annika

Hej,jag har samma problem som du har med din katt.

Och som Gunilla sa så måste man vara konsekvent.

Man får hålla på ett tag, men jag brukar distrahera de genom att kasta en boll. Det fungerar. Hälsningar

från Annika.

2012-03-05 @ 06:31:05
URL: http://annikassibiriskakatter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0